Wednesday, February 10, 2010

hatiku mengalami fenomena GLOBAL WARMING yg serius!

minggu2 yang mencabar di bulan februari ini. yeah rite!

aku xtau knapa minggu pertama dan kedua februari ni memberi tekanan mental & fizikal dan "kepanasan global" dalam hati aku. moh ler tgk sket apa yg berlaku sepanjang 2 minggu ni.

global warming 1- keretaku "bercium" kereta lain

ok bab2 bergeser2 semasa turun dr ramp kt rumah aku adalah perkara "biasa" walaupun waktu mula2 aku marah jugak. tp dh adat duduk rumah bertingkat2 dan parking area yg limited so kne la sacrifice sket dan jgn la cpt marah kalo kereta "parut" sikit2. ok fine! tp aku mmg marah nak mampos kalo org yg tak reti bahasa dan xreti nak consider org lain. at least fikir la logic sket kalo xreti consider pon! aku tensen gile babs* bile ada kereta yg park btol2 kt hujung ramp. ok secara logiknye kereta kecik macam aku ni memang la boley lepas tp komfem kne kedepan-kebelakang bnyk kali utk dptkn clearence nk wat turning radius. ok sapa xfaham sila abaikan bahasa aku yg agak teknikal dan berunsur architecture sket.

tolong la untuk sapa2 yg mengalami masalah duduk di kawasan perumahan spt aku ni sila la pk logik sket b4 nk park kereta, jgn la park kt hujung betul2 sebelah ramp dan jgn la park di kiri dan kanan berdekatan ramp. PLEASE LA! cube la bayangkn org turun ke naik dr ramp yg x cukup clearence nk turn pastu dihalang oleh kereta di kiri dan kanan. tak ke menyusahkan org namanya! baik2 org nk cpt bley jd lambat. itulah yg terjadi pada aku time aku dh lambat sket nk adjust2 kereta nk bg clearence skali "bercium" kereta kt kiri dgn kanan. siot btl kereta putih sblh kiri dgn kereta hitam kt belah kanan yg park btl2 kt tepi ramp! aku igt color kereta tu sbb kereta aku calar kt bumper belakang belah kanan smp pintu, teruk gile calar dia! yg color putih aku igt sbb kt dpn bumper belah kanan ada bekas cat putih. bagus kan? kereta aku dh la mmg ada bekas calar yg kazen aku buat (kereta aku ni ekceli kazen aku pny, aku tlg smbg bayo jer) ni bley tambah dgn "parut" baru, siap ada kesan cat kereta yg aku "cium" lg. syabas!

global warming 2- keretaku diblock sehingga menyebabkan aku g ofis lewat sbb kne tumpang org!

bengang+marah+memaki kereta yg memblock kereta aku! ok agak kasar bunyinya tetapi nk buat camno, aku kuar awal sbb igt nk smp opis awal tp yg ado! turun2 tgk kereta berderet2 block depan kereta aku, kereta persona yg park btl2 dpn kereta aku boley plak mcm xturunkan handbreak smp habis, so dengan sendirinya aku nk tolak pn susah. kereta viva dpn persona tu pn aku rasa berat nak mams*! dah la aku sorg2 je, tgu lelaki2 macho utk tlg tolak hampeh! xde sorg lelaki pn yg park kt area aku kuar awal mcm aku. yg ada pon perempuan kaum yg lemah je. aku bila dh nk 15minit tgu xde org aku nekad try tny akak yg nk kluar g kerja, kot2 dia ley tumpangkn aku smp mana2 stesen lrt yg dekat, tp hampeh! dia xlalu pn mana2, adusss! aku stress! bile dh camtu aku balik kt kereta aku duduk dlm kereta blk. aku kol shyiken member kerja aku mtk tlg punchkn sbb komfem aku lmbt. then aku sms kazen aku etty ckp aku nk tumpang. tp dia xreply2 sms aku, wawawa! then aku trn kt bawah nk cr teksi, kot2 ada yg lalu or taxi driver yg ddk kt area aku ada yg br nk memulakan kerja ke. tunggu pny tgu satu pn xde, so aku pn call kazen aku. lambat etty angkat, mayb lps mandi kot. bila dia angkat tros aku tny etty samada dia dh nk kluar ke blm. then aku crita la masalah kereta aku yg kne block smp aku xdpt kluar. so dia pn sepantas kilat (xde la pantas sgt, dlm 10minit aku tgu,huhu) turun n ajak aku g stesen lrt sama.

nasib baik la ada kazen a.k.a housemate, kalo aku dok sorg2 komfem mati kutu aku. mana taknye, kalo si etty masuk kerja pkl 9, mampus aku lambat gile babeng! nak harap lelaki2 macho dtg tlg jauh ayam dr panggang, aku rasa lelaki yg bgn awal ni samada yg dh bergelar bapa, pakcik2 yg g solat subuh berjemaah di surau atau pekerja yg kne masuk awal mcm aku. kalo lelaki yg bujang dan bujang trang tang tang komfem bangun lambat punyer!

global warming 3- sakit hati dgn "kawan" yg dh pnjm buku aku pastu hilangkn. nasib baik ko ganti blk!

aku mmg tensen gile bile ada org dh pnjm buku aku pastu hilangkn. dh la pinjam lama gile then time aku nk guna aku kne mintak kt dia. bagus! aku mmg ske "kawan" camni. dh la time aku tny bley plak ckp xigt kt mana, nasib baik dia trus terang ckp dia "terlupa" letak mana sbb sibuk kemas2 nk pndh opis. tp dia janji nk ganti. ok la nasib baik ko jmp buku org lain yg sejibik mcm aku pny. dan nasib baik lg sebab aku pny buku pn fotostat juge. kalo ori mau aku srh ganti baru, no photocopy! aku bengang gile dgn "kawan" camni sbb dlu masa aku bg pnjm katalog ikea kt dia, bley plak dia buat mcm hak dia! dh la renyuk dgn ada sket yg koyak pastu siap ada bekas xtau coklat ke kopi tertumpah. yg aku hangin btol sbb katalog tu bkn aku pny! tu encik abang sayang aku pny! smp sekarang aku xpulang lg katalog tu kt dia. encik A if u tend to read this nnt sy pulangkn k? kne bg cantik2 sket sbb sy pnjm kondisi dia cantik, sori ye? nnt sy blanje kek sikret resipi, muahhh2 ;p

lagi satu hal yg aku bengang dgn "kawan" camni adahal yg berlaku semalam yg melibatkn grup aku kne bekerjasama dgn grup dia. tp disebabkn bos suruh grup dia masuk grup lain pulak so tgl grup aku dgn drup lg satu nk kne setel untuk event jumaat ni. yg aku bengang sangat sbb aku ckp pny la beralas dan berlapik tapi dia jawab macam nk marah2 kat aku, apa kes lu? dh la nk skiping2 ngan aku mcm aku ni bodoh bongok btl! hello kalau setakat "which is, let say, bla bla bla" budak tadika pn bley cakap! gelabah la lu! sukati kau la, aku malas nk layan! jgn harap aku nk bg ko pnjm apa2 or nk kerjasama dgn ko lg!

global warming 4- tekanan bila bos besar marah bos kecik tp org bwh kne dgr

tiba2 pg isnin lepas ada meeting melibatkn semua arkitek unit aku, aku dpt email pg tu lps aku brekfes. dh la bengang dgn kereta kne block dgn org bley plak ada meeting tiba2. bos besar pulak hntr email hari jumaat pkl 5.29 ptg. napa xcukupkan pkl 5.30 kan senang? bos kecik aku plak bley larikan diri bila bos besar panggil meeting, huh!

tujuan meeting sbb nk tgk montly report utk status projek. ok aku xde masalah sbb aku dh siapkan (xlengkap tp atleast aku bg detail yg ada, yg xda dan yg aku xtau aku tglkn). dr format smp ke detail2 dia check. malas gile nak dengar, tp nak buek camno? u r the bos. dari status projek ke benda2 lain yg bersangkut paut, yg bestnye bende yg bersangkut paut tu bnyk melibatkn grup aku. ok almost every time ada issue, mst nama bos aku disebut. bos kecik aku ni bnyk gile dipertanggungjawabkn. pulak tu kalo xsiap, ada masalah grup ktorg la kene. nasib badan. kadang2 kesian dgn bos kecik aku tp nk buek camno, dia pn jenis yes bos! yg sengsara arkitek dan org bawah yg nk kne buat kerja, bos tau kerja siap je, yg lain dia xmo tau. ayakkk! seriously aku mmg stress lps meeting aritu. dh la meeting dr pkl 9 smp pkl 2.30 ptg, lunch pn nasi lemak yg hidang utk bekfes. dh la meeting room tu sejuk nak mams*, bos plak macam suka ckp lama2 ni. perut aku dh la lop gile time tu, tp lapo pny pasal, aku bedal jgk nasi lemak masa pkl 1.30 tu. stress ok bos xhormat org lain!kalo ada sediakan makan lain cerita ni xde. dh la bajet utk cawangan arkitek makin siket, huh!

aku xtau nak marah sapa kalo citer pasal bajet ni. yg penting staff mmg xsalah, yg salah org yg handle bajet dan "pihak2 atasan" yg terlibat dalam urusan pentadbiran kerajaan. faham2 sniri sudeh!

ok aku rasa banyak gile dah aku membebel ni, dh lama xtulis, skali tulis, tu diaaa! sori arini bahasa bnyk tanda seru (!) sbb mmg tgh marah tahap tertinggindan harap lps raya ni (aku pn sambut raya cina jugek, kita kan 1Malaysia, haha) semua masalah dan tekanan kerja dapat dikurangkan dengan siapnya kerja2 aku ni yg berlambak2 ni.

ya Allah mudahkanlah segala urusunku dan peliharalah imanku ya Allah.

semoga aku dapat bersabar dengan dugaan yg diberiNya. i know i am strong enough to face all this obstacles. Allah tak akan menguji hambaNya jika hambaNya tidak mampu untuk menghadapinya. =)))

No comments:

Post a Comment